Monday, November 15, 2010

Besatt av att göra inget

Klockan är 3:02 och jag sitter mätt och stinn på stolen och klickar, klickar klickar på diamanter som faller ner över skärmen som ett ihållande regn av färger, explosioner och ingenting, absolut ingenting. Bredvid mig finns en text som jag borde ha läst, som jag nu har haft cirka 9 timmar på mig att läsa men som jag har kommit cirka 6 sidor framåt i.
När det gäller mig själv har jag absolut inga ambitioner. Har jag än 6-7 timmar som jag får fylla med absolut ingenting, ja då passar jag på att utnyttja tiden till maximal anti-verksamhet. Det ska åstadkommas så lite som möjligt, det ska sättas tid ner på sånt som betyder så lite som möjligt för både mig och resten av världen, så att vi bara kan rulla på som om ingenting hade hänt, i all evighet. Och ingenting händer.
Skulle jag ens bli besatt av spel med lite innehåll, där man hade fått tänka lite och göra upp strategier eller något. Men nej, jag blir hooked på idiotiska små skitspel vars enda logik är att man ska matcha tre klossar av samma färg. Matcha tre, matcha fyra och det smäller till, matcha fem och det blir en brokig diamant som kan spränga alltihop så det smäller om det. Fan vad jag älskar när det smäller. Det är något förlösande med att höra klossarna explodera och samtidigt se det spraka till i skärmen, "som om" man hade åstadkommit något.


Just nu är det Bejeweled Blitz som gäller, förra året var det Big Kahuna Reef 2 och Hatchlings. Jag lyckades sluta med Hatchlings efter att ha printat ut alla satans ägg jag hade samlat ihop, över 20 stycken A4:or blev det. Jag hade tänkt hänga opp äggen ovanför min säng, för att liksom få ett konkret resultat av mitt idiotspelande, men det har jag inte ännu fått till stånd.
Det kanske mest idiotiska just nu är att jag har raderat Bejeweled Blitz från mitt eget Facebook-konto för att sluta spela det där, men jag loggar in på min papegojas Facebook för att jag där tydligen har tillåtit mig ha såna här förbjudna spelnöjen. Och ja, att jag har ett Facebook-konto för min papegoja är väl ännu mer alarmerande, det orkar jag inte ens gå in på.
Men nu måste jag sluta.
Härmed slutar jag spela Bejeweled Blitz.

2 comments:

M. Lindman said...

Haha! Anti-verksamhet är bäst. Jag har inte spelat spel på rätt många år. Ett tag var jag besatt av minesweaper. Jag spelade lika mycket minesweaper som jag skrev gradu. Som tur är finns det många andra former av icke-verksamheter. Att kolla sina mejl varannan minut tex.

Den här meningen fick mig att garva högt så att kollegorna säger hysch-hysch inombords:

"Det kanske mest idiotiska just nu är att jag har raderat Bejeweled Blitz från mitt eget Facebook-konto för att sluta spela det där, men jag loggar in på min papegojas Facebook för att jag där tydligen har tillåtit mig ha såna här förbjudna spelnöjen."

Mästerligt.

ponks said...

Jag har OCKSÅ varit helt hooked på Minesweeper. Så bra spel det med, mästerligt.
Men nu ska jag sluta spela och lämna rum för ehm... bildning ellernått.