Tuesday, May 10, 2011

Jo tyvärr...

...jag är en eurovisionsnörd. Alltid likadant. Var är Europa? Hur vill dom visa sig? Hur reagerar folk? Ja ja ja. Och så ser jag. Norge har ett afrikanskt bidrag, Albaniens sångare bor i New York och har gjort karriär där. Europa innebär en salig röra. Förvånande? Nä.
Och så finska överättningarna, så att Pirjo ska förstå.

pum pum läpä läpä
suukkos on magiaa


Armenien och flås i mikrofonerna, undermålig koreografi. Sen: katastrofalt låtskrivande. Akrobater i bur. Klychiga gitarrer. "Bjuudiful" så som man säger i Amieerika. Serbien! Fantastiskt! En helt övermänsklig rysse som, förutom att sjunga, kan skrinna och dansa balett. Europa; ibland så vitt det bara kan bli. Reggae, från Schweiz. Ukulele, från Schweiz. Finnar som överraskar. Något otroligt portugalesiskt pinsamt som jag har förträngt. En polsk-ukrainska som sjunger för Litauen, ett musikalmoment. Europa är just det här.

Jag tror Finland vinner Eurovisionen 2011. Den där meningen ska jag se på sen, och säga "va va de jag saa?"

No comments: