Tuesday, November 22, 2011

"Malin ska studera teater från maj 2012 till december 2012 och letar efter ett kollektiv eller en billig lägenhet"

Klagobloggen fortsätter. Ännu en notering: Varför ska alla engageras i en enskild människas lägenhetssökande? Jag tänker på den typens evenemang som heter ungefär "Hitta ett hem till Malin i Stockholm med omnejd" och sen i beskrivningen "Malin ska studera teater från maj 2012 till december 2012 och letar efter ett kollektiv eller en billig lägenhet".
Man kan se det som ett smart sätt att använda FB. Har man tur så surfar där in nån typ som faktiskt har rummet ledigt just den tiden och letar efter underhyresgäst. Och så kan man se det som pur lättja. Malin orkar inte leta. Malin vill att de stekta sparvarna ska flyga in i munnen på henne. Malin är en typisk medelklassbrutta. Jag har då aldrig sett ett evenemang i stil med "Hitta ett hem till Monika" och "Monika har varit hemlös sedan 1995 och lever på matrester från restauranger".
Igår kom HBL-nyheten om att de finlandssvenska skoleleverna är latare än alla andra man jämförde med. Finlandssvenskarna klarar sig ändå, var mentaliteten. Jag känner igen attityden från min egen skoltid och inte minst mig själv. Inte behövde man anstränga sig. Vi har det alldeles för bra. Jag tycker att ett sånt här lägenhetsletar-evenemang på FB är ett ganska bra exempel på hur man chansar på att det kanske ordnar sig utan att man behöver dra tummen ur röven alls.
Men nåja. Det finns viktigare saker. Jag vill bara skriva om något, nu ska jag gå. Blä.

No comments: