Monday, December 12, 2011

Annan julkalender, lucka 1-12

Jag hittade en annan julkalender. Här är det meningen att man ska svara på frågor. Det är bra för skrivandet, så det ska jag göra.

1. Berätta om dig själv.
Jag heter Lotta. Jag har många intressen som varierar varje dag.

2. Berätta om staden som du bor i.

Den heter Åbo och är Finlands äldsta stad. Det finns både bra och dåliga saker med Åbo. Idag är det regnigt i Åbo.

3. Berätta om din bästa vän.
Det blir svårt, för jag har ett fåtal bästa vänner. Dom är alla bra på sina sätt.

4. Berätta om en person som du beundrar.
Det här är nu också så tjatigt. Jag beundrar många, mest dom i vårdbranschen.

5. Berätta om vem du var för ett år sedan.
Jag var nog helt samma Lotta, om än lite yngre. Hade inte lika illa i ryggen för då hade jag ingen sån här soffa som det är fullt omöjligt att hitta en bra liggposition i, kanske var jag inte fullt lika lat heller. Jo, det var jag nog.

6. Berätta om bloggarna du läser.
Maris blogg är fantastisk; full med insikt och emellanåt egna iakttagelser, Linneas blogg följer jag med för att hon har finurliga egna funderingar och skriver om sånt som jag gillar att läsa, sen är det lite mer sporadiskt jag följer med andra bloggar. Bunny Bang skriver bra historier på finska. http://bodilzalesky.com/blog/ är skönt skriven, man blir inspirerad och glad. Jag smygföljer vissa klasskamrater och deras flickvänner och sånt. Dom är hipsters och postar foton på sig själva och inredning. Jag är nu bara intresserad av vad unga mänskor gör idag. Dom ter sig för mig väldigt vuxna för sin ålder. Vuxenheten kryper allt lägre ner i åldrarna. När jag var nitton år bestod jag av tre celler: en var platt, en var lång och en var rund. Ögonen balanserade jag på två pinnar.

7. Berätta om ett av dina favoritfotografier.
Äsch vad fånigt. Inte kan man ha favoritfotografier, eller? Jag gjorde en gång en fotoserie med pinnar i hundars skithögar. Det blev fula bilder, dom visades aldrig nånstans.

8. Berätta om ett av dina favoritplagg.
Äsch. Pyjamasbyxorna, ingen diskussion.

9. Berätta om en av dina favoritlåtar.
Vi tar fast Kate Bush King of the Mountain. Grymt bakgrundskomp, och så är det ju Kate. Hon är som en bubblande organism. Och låten växer och har bra harmonier. Texten har jag inte ens tänkt på, men den har nåt med natur att göra. The wind is wistling. Det låter bra, det kan jag relatera till.

10. Berätta om vad som finns i din väska.

Jag kan säga såhär på måfå: herpessalva, plånboken, ihopskrynklade kvitton, nån använd näsduk, enstaka pennstumpar. Idag finns där också ett par festskor, faktiskt. Och en mandel som jag fick i en julgröt.

11. Berätta om hur dina framtidsdrömmar ser ut.
Jag hoppas att en stor del av mänskligheten dör så att man skulle få börja om på något sätt, med planeten, alternativt att man skulle hitta en annan beboelig planet dit man kunde skicka alla assholes. När det gäller det personliga planet så hoppas jag att jag skulle få bo lite större, helst på landet, och ha en hel del djur så att vi kunde glädja varann och göra nytta för varann. Så som det ska vara. Och att jag skulle få jobba med att rita, hemifrån. Eller göra dataspelsmusik, hemifrån.
Eller så skulle jag kunna jobba som kakdekoratör nånstans i nån riktigt levande stad, och förbered er nu på romantiskt dravel: New York, Toronto, nåt sånt. Man skulle bo i nåt kyffe med smal trappuppgång och nedanför skulle det vara ett ständigt liv, där skulle vara snabbmatshak och gubbar som skulle dra ut stolar på trottoaren och sitta och spela kort och diskutera, röka vattenpipor natten lång, man skulle ha grannar som lämnar skor ute i trappan och tanter som spelar hög musik från andra kontinenter. Och så kakdekoratör då. Jag har sett det på teve, det är ett drömjobb det.

12. Berätta om någon som du saknar.
Mormor, det var ett par saker jag glömde att fråga medan hon levde. Skulle gärna ha hört fler gåtor från hennes barndom eller spökhistorier eller om man trodde på trollen när hon var liten. Hon hann bara lära mig en gåta:

en kula snäll,
den ger en smäll,
den brukar stundom väsa.
Den studsar ner
mot skyttens häl
men träffar dock hans näsa.



(Svar: prutten.)

No comments: