Friday, June 22, 2012

"Och här har vi hisschaktet."

Jag tycker om mänskor som kommer in i "vanliga mänskors" problematiska liv och säger rakt ut vad som inte fungerar, pekar ut orättvisor, lyfter fram sådana som har varit i skymundan, säger till om nån har ett extremt kontrollbehov, osv.
Gordon Ramsay har lyckats få misslyckade restauranger på fötter genom att skickligt peka ut exakt vad som inte fungerar i ledarskapet, men jag visste inte att det fanns ett dylikt program som handlade om folks misslyckade renoverings- och byggprojekt också: Arga snickaren!

Hade redan för längesen satt töntstämpel på det här programmet, tänkt att ok, SÅ lågt sjunker jag inte i min teve-frenzy, men MIN SJÄL, programmet är ju hur bra som helst. Det är som en kombination mellan Extreme Home Makeover och Kitchen Nightmares. Vilken kombo! Det är genialt. Ett plus går också till en udda typ i byggteamet; en mupp som är nån slags organisatör (inte så duktig) och som ramlar på konstiga ställen och går omkring med yllemössa. Kan inte fatta att det redan har gått över fem säsonger av det här programmet utan att jag har reagerat på det.




Om nån vill provse ett avsnitt, så rekommenderar jag det här, Åsa och Sverker har byggt i tio år. Hahahhaa. Avsnittet handlar om en storhetsvansinnig karl som skulle bygga en liten stuga men som ville "testa om han kunde bygga en swimmingpool" och javisst, det kunde han, och i den stilen fortsatte det tills han hade byggt ett jäkla palats som han helt enkelt aldrig fick tid att bygga klart. Det är så jäkla festligt när han går omkring som en hysteriskt skrattande galen professor och förevisar det halvfärdiga huset: "Och här har vi hisschaktet."

Ja, man fattar. Det handlar om människor som helt enkelt har fastnat, som blivit lata eller som inte kan kommunicera med varandra, som bor i renoveringsröror, som har tagit sig vatten över huvudet och som har problem av en eller annan anledning. Och så kommer den där snickaren med sitt team (jag trodde jag skulle avsky honom av bilderna att döma, vet egentligen inte ens varför jag började se på det här) och folk börjar gråta och komma till insikt, nån är bitsk och nån är deprimerad - det är bara ett riktigt bra svenskt program. Och nämnas skall att jag har en viss förkärlek till vissa svenska töntprogram som Färjan eller Ullared och sånt där.

Och man bara måste ju älska programbeskrivningarna, t.ex:

"Anders besöker Glenn och Maria i Huddinge. De köpte sitt hus 2008 och skulle arbeta på det tillsammans. Så har det inte blivit. Glenn bygger ensam. Maria tycker att hon får göra de tråkiga jobben och gör istället ingenting."

1 comment:

Anna said...

AAAH FÅR SEBEGÄR.