Thursday, August 09, 2012

Sverigebilder

Här kommer då ett urval Sverigebilder i ett urtråkigt layoutskap, visserligen.

En sån där Vikingline-lampa. Det är något med den där estetiken som är både spyframkallande och tilltalande på samma gång. I en annan omgivning hade ju en sån där lampa till och med nästan varit snygg.
Nämen titta, här är jag i charmerande bredbent posé tillsammans med obligatorisk båtöl och svårhanterlig lakritsstång.
                         
Fantasifullt namn på kolgrill på vägen till Falun.

TENSTA! Bara namnet ger mig gåshud. Så mycket asiaa mellan de där betongväggarna.

Sofia och Tim hade flyttat till ett sånt här mysko hus utan katter och rök, men med talande hiss.

I Falun var det rätt sparsamt med graffiti, men när man hittade nån så var den minimalistisk och snygg.

På väg från Falun till Kättbo. Ahh, Dalarna så vackert. Också lite spyframkallande och estetiskt på samma gång. 

Vi körde genom Rättvik där det var nåt slags möte för sånhäna bilar.

...och sånhäna.

Väl framme i Kättbo hade grannarna en sån här lama som faktiskt fungerade som ledare och beskyddare för fårskocken. Praktiskt när det kommer vargar och rävar. Jag var imponerad.

I Kättbo hamnade vi genast i arbete - gjorde bland annat såna här muffins med smådjur på.

Ska man vara i Sverige så ska man vara i Sverige.

Och så vart det bröllop och J spred kring sina smyckeskreationer. Pinsen Ken fick ett nytt, bra hem hos en fin lookalike som hette Stina.


J:s pappa lånade en dinosaurie.

Snygga DJ:n jag-minns-inte-vad-han-hette och snygg-o-kivoga flickvännen Johanna poserar också med smycken.

Henne gjorde jag en kullerbytta tillsammans med - en av dom där stunderna då man känner sig både som en 5-åring och som en styv gammal mommo på en gång.

Titta va dom kan laga!

Osså var det Sofia och Petter (?) som dansar

Här vare crazydans

Min själ, det är crazydans

Nån dag senare tog jag timeout och gick upp hit...
...till kapellet. Som det minsann skyltades till.
Där på gården var det lite dagen efter-stämning
                                   



ENORMA GRÄSMATTOR I KÄTTBO

Nu kommer vi till mitt favoritavdelning i den här fotografisvadan, nämligen gräsmattorna. Kom fram till att gräsmattorna i Kättbo och kanske i Dalarna eller vem vet kanske i hela Sverige, ska vara oerhört STORA: enorma, närapå gigantiska.
... och så skulle dom klippas hela tiden. Man kunde tala om gräsklipparepidemi.
Enorm gräsmatta i Kättbo III
Enorm gräsmatta i Kättbo IV
Enorm gräsmatta i Kättbo V


HUSVAGNAR I KÄTTBO
Och så var det husvagnar. För mig också nånting väldigt svenskt.

Husvagn i Kättbo
Husvagn i Kättbo

Fin häst fick äppelskrotta
En ramp som man får tro att det är färdigåkt på.

En sånhän grunka finns det på tågstationens WC i Falun


Sen vart det adjötecken när vi åkte hem igen via Stockholm.

En gobbe går förbi...
Både hemskt och roligt att åka hem, tycker J.
                         
Och i Stockholm hittade vi min själ en Ardbeg-restaurang dit vi planerar att vallfärda, kanske med M?

Till sist en sån här manometerfabrik som finns vid Slussen. Spännande när man inte har någon aning om vad en manometer är, men jag gissar att det är nåt med sjöfart.

4 comments:

linnea said...

FAN va snygga dom är, Johanna och djn Oscar (som han alltså heter)! Ser ut att ha varit en fin resa & fint bröllop. Gillar grejerna du fotar, du har ett sånt öga för detaljer som många andra bara skulle missa helt!

ponks said...

Nice! Ja nånstans i mitt förr-förra liv hade jag ju fotoambitioner till och med;)
Jo, de är snygga de där två, och kivoga var dom å! Jag fick lite fnatt av att träffa så många mänskor som man faktiskt ville prata med på en kväll, men det gick ändå helt bra! Och Oscar, så hette han ju.

John Dantzer said...

Now I'll call all restaurants restaurangs. Half restaurant half boomerang.

ponks said...

LOL!