Sunday, August 12, 2012

Tinnitus

Kommer ni på nåt sånt där tillfälle då tystnaden är total, då man inte hör ett enda ljud? Det är ju nästan alltid något ljud man hör, även om det så att säga är tyst. Jag satt igår natt en stund i total tystnad, och märkte att jag har en form av tinnitus som låter som om en ilsken, elektronisk väckarklocka skulle pipa i en avlägsen grannlägenhet. När jag vände huvudet till vänster lät det ännu mer, så till den grad att jag var tvungen att öppna dörren och kolla att det faktiskt inte var en väckarklocka som pep i grannhuset. Nä, total tystnad. Då kände jag mig nog lite galen och kanske lite sjuk. Man får ju hoppas att det ljudet håller sig på avstånd.

4 comments:

Anonymous said...

Min bror berättade nyligen om ett ljudlöst rum man nyligen byggt i nån form av musikstudio i USA, ett rum på minus nio decibel, så tyst att en man som verkligen kämpade klarade av 45 minuter där. När det inte uppstår nåt eko av ens röst och ljud blir man tydligen så ensam att man tror man kvävs fast man får luft, man hör blodet susa i ådrorna och ja, kroppsljuden inuti förstärks så det dånar. Hemska ångest. Man får djup panik. Men man kan ju kolla upp det. Berättar bara vad jag hört av bror.

Hanna K

ponks said...

Huj, det där låter ju både hemskt o hemskt intressant! Minns en gång på isen nån vinter, då det också var så knäpptyst att man tyckte att det dånade inuti en. Men man kunde ju bara röra på sig lite så kläderna hade ljud, så blev man lugn igen.
Sen när det är tyst och man äter tillsammans med nån, då kan jag bli så störd på tugg- och smaskljuden att jag måste stöka med tidningar eller annat för att slippa lyssna. Småljud förstärks ju när det blir tyst.

Anonymous said...

Jo fy. Är man tyst pga dålig stämning så kan det ju ligga en massa kraft och laddning - och olika hälsningar - i varje tuggljud.

Hanna K

den elaka bloggaren said...

be nån snäll mänska massera bakhuvudet och nacken, jag har ordentligt tinnitus men det här hjälper.