Monday, October 29, 2012

Mysfaktorn i trähus

När vintern kommer och man bor i trähus märks det på ett litet annat sätt än när man bor i exempelvis höghus där det varma vattnet alltid tycks susa genom elementen. Vintern kommer om natten, den smyger sig in i tamburen, lägger frost på handtaget, tar sig in bakom skynken som man har hängt upp för att hålla den borta, väcker en om morgonen i och med en kall nästipp. Och så drar den som en arktisk vind över golven så man får dra på sig sockor och sitta på sina egna fötter i soffan. Och man får lust att dricka te, och tända ljus och sånt där. Mysfaktorn är alltså SKIThög, för de som undrar.

Och jag som har svurit att jag inte tänker elda förrän det är december, eftersom jag inte har skaffat nån ny ved i år (säkert idiotiskt korttänkt beslut) och eftersom det är grymt oekologiskt att elda med ved (äsch, det där sa jag bara för att jag råkar veta att det är så). Och inte tänker jag sätta på elbatterierna heller, eftersom jag är så förbannat sparsam-slääsh-snål (men också ser en liten utmaning i att klara sig så länge som möjligt utan uppvärmning. Hur kallt kan det bli? Hur mycket värme ger de omgivande lägenheterna ifrån sig egentligen? Kan en sovande hund värma en om natten? Osv.)

1 comment:

Anne L said...

Vad fint beskrivet om hur vintern kommer in i hemmet. Precis så känns det!