Wednesday, February 20, 2013

Bortskämd, psykotisk och lat

Ordnar upp saker, skickar mail åt folk och dom svarar DIREKT - som om alla bara hade suttit och väntat på att jag ska stiga upp ur min trögflytande sörja. Jag ursäktar mig, jag försäkrar: nästa vecka! Då ska det hända saker. "Tack, ok" svarar folk artigt. Jag drar en lättnadens djup suck. Är igen i ett sånt där tillstånd i vilket allting känns otroligt tungt och trögt, det är till och med för jävligt bara att sätta på sig skorna. Den enda ställning i vilken jag känner mig neutral är i liggande ställning, med huvudet mot dynan och en annan dyna mot andra örat. Men inte ens då slipper man ju sig själv. Tänk om man bara hade kunnat stänga av den emellanåt, den där jäkla medvetenheten. Ljudet i örat har heller inte upphört, tvärtom, det knackar på, och ögonen känns varje morgon som om dom hade flyttats ett par millimeter längre in i huvudet. Har skrapat upp ett sår på hälen och ajaj, det är så synd om mig. Jag känner mig nog faktiskt som i en psykos på många sätt. Men vi ska nu se. Jag är säkert bara lat och bortskämd.

3 comments:

den elaka bloggaren said...

att stänga av medvetenheten ibland kallas för att meditera och det finns många bra tekniker för det, jag gör det själv dagligen, rekommenderas!

ponks said...

Jag sov en liten lur idag, bara 20 minuter cirka, innan jag skulle ta itu med en svår kurs (som jag sedan fort avanmälde mig från). Men luren gjorde underverk, även om det igen tog säkert 15 minuter innan bildfragmenten, på-lek-dialogerna och vardagsscenariona slutade hoppa omkring i huvudet. I KNOW, meditation borde man absolut göra till en del av vardagen!

M. Lindman said...

Jag är själv än varm anhängare av fenomenet lur. Lur kl 15. Eller lur kl 17. Eller lur kl 19. Eller lur kl 2030. För egen del tycker jag en liten lur hjälper mig att hitta fram ur det mos som dagen dittills bestått av. - - Men det tar en stund att ruska av sig den där sömnsmoggen.