Monday, February 11, 2013

Sista bräsun

Idag har jag inget kontroversiellt att komma med. Inte för att jag annars kanske har det heller. Inkommande vecka ska det hända en massa; ska flytta. I alla fall en hel del saker. Ska efter nyckel, ska skriva uppgifter, ska säga upp elabonnemang, ska göra adressändring. Idag eldade jag upp min sista ved och slog riktigt på stort. Nu är här för en gångs skull varmt och skönt. Jag får vara glad att jag inte har eldat upp huset hittills, eller att jag inte har dött i rökförgiftning. Farfars och omvärldens råd om när man ska stänga spjället, är lite olika.

4 comments:

Situationsdiktaren said...

Vill gärna höra din farfars och de andras råd. Personligen tycker jag att folk värmer åt kråkorna nuförtiden.

ponks said...

Fastnade i en diskussion här för en tid sen, i vilken alla moderna mänskor påstod att man ska stänga spjället först när det är helt svart i spisen. Fafa har dock alltid sagt att man ska stänga spjället när lågorna har slocknat men glöden är bra, för det är glöden som värmer ju! Jag tror mer på fafa i det här fallet, för hans pappa var murare och dom gjorde såna tegelugnar med slingor i väggarna och sånt där, spisar som skulle VÄRMA alltså, inte bara bidra med mysfaktor. Och alltid när jag eldar på fafas vis så blir det VARMT, kaklet hettar riktigt, men det händer också ibland att jag blir lite dåsig i huvudet och måste gå till ett annat rum, hehe.

Svante said...

Long live din fafa - han har helt rätt: ingen idé att låta värmen rymma sin kos om ALL VED ÄR UT/SLUTBRUNNEN, dvs. det syns inga lågor. Hoppas du kan elda på det nya stället. Själv är jag mofi med vedspis i 50-talsköket.

ponks said...

Nåja! Skönt att höra att det ännu finns sunt förnuft bevarat ner i yngre generationer ;)