Monday, June 24, 2013

Sommaren såhär långt - BILDER!

Jag har massvis med bilder som jag borde sätta upp. Ska börja med ett lass idag, o så tar vi ett annat lass i morgon, kanske.

Mor och far pynjar med något onödigt - typ en högtryckstvätt eller nåt annat fånigt - allt medan hus möglar sönder och bastutak ramlar in.

Mili är bara söt, som vanligt.

Bara en till hundbild.

På väg till Ilofestivalen, 15.6 eller när det nu var. Regnigt värre utanför stadion där jag stod parkerad på en bussparkeringsplats. (J räddade mig senare från böter, vilken bravur).

Par i regn. Poetrskt värre.

Mera folk i regn. Bara för att det är skojigt med folk i regn. Speciellt när dom är klädda i kostym och inte hittar dit dom ska.

Backstagen på Uuno-baari i Träskända där vi spelade för i princip döva öron dagen innan Ilofestivalen.

Joakim och Ilona gör sig lustiga ändå.

Sen blev det slumpmässigt och ganska roligt. Vi övernattade hos ett obekant par i Träskända. De hade en hamster som sådär klichémässigt sprang i hjul så jag först trodde att det var en tvättmaskin som förde väsen.

Vi tog en sväng via Svengi. Jag fick lite Bar Mary-flashbacks. Slogs av tanken på att få grejer egentligen är unika, att samma mönster bara upprepas och att folk oftast gillar samma saker opp och ner, i nya och gamla förpackningar. Här spelades Zappa i högtalarna.

På väg till Kellokoski i Tusby.

Så var vi då på Ilofestival.

Spektakel uppfördes

Den här tatueringen tyckte jag att var lite fin. Har fått pippi på tatueringar; skulle urgärna villa tatuera precis hela min ena arm full med grejer. Typ regnskogs- eller akvarietema skulle passa bra.

Här var det Tundramatiks.

En tant som jag misstänker att inte sålde särskilt bra.

Typ som fixar till i byxorna.

Härligt äldre par som tog en välförtjänt paus

Här spelar vi. Titta sån succé!

Joose spelade direkt efter oss. Han var fantastisk vilket naturligtvis inte var någon överraskning.

Joose i motljus. Jag hittade på ett spanskt namn åt honom inför en eventuell latinoperiod: José Casa del Centro

Joose står kvar och pratar med en gammal tant efter keikkan. Sen smyger han bara omkring och är fåordig och anspråkslös. Gotta love that guy.

22 Pistepirkko. Jag vet inte varför jag aldrig har varit varken imponerad eller speciellt betagen av dom. Dom är proffsiga och så var det med den saken. Proffsiga var dom här också. Gäsp.

...men inte så proffsiga som Iida och Ilona var på att ha gott humör.

När de här två kommer i farten står man mest bredvid och känner sig som en 85-åring med livsleda, träben och knäröta.

Jaakko Laitinen & Väärä raha imponerade.

Fin lava var det också, Männistön lava.

Efter Ilofestival nattkörde jag lånbilen hem till sitt näste; Vessö. Ilona och Joakim hängde med.

Vi tog en promenad innan regnet och lät oss automatfotograferas under mitt favoritträd.

Några dagar senare var jag fortfarande på Vessö och fick beskåda ett sånt här naturens spektakel. Tokbåge över lilla Tackholmen.

Såg en lysmask, men mina fotograferingskunskaper räckte inte riktigt till för att få en bra bild av den. Jag glömde så klart att skruva på plus/minus-hjulet (heja, utbildade fotograf!). Eller hur man nu ska göra för att föreviga en lysande liten sak i mörkret, utan att förstöra allt med blixt.

Det här var den enda skarpa bilden jag lyckades få av lysmasken - och då var den nästan ut ur bild ju.

No comments: