Tuesday, September 24, 2013

"Jag blir inte full på samma sätt som förut"

Har varit på lite semester, spelningar och grejer i Helsingfors-Borgå. Det har varit asroligt. Riktigt skoj faktiskt med omväxling. Är på ett skönt och lojt- "allt ordnar sig"-humör och är rentvagad och mätt.
På fredagen spelade vi på en liten privatfest som unga mänskor hade fixat i ett gammalt trähus vid Lapinlahtis gamla sjukhus i Hesa. De lyssnade på gammal finsk vals, tango, traditionell dansmusik varvat med lite nytt och de flesta var sådär jäkligt snyggt klädda med pärlhalsband, kjolar och håruppsättningar på ett sånt där retro-vis. De bjöd på vin, hemlagade kex och bakverk. Det slog mig att där har vi framtiden. Den där tillställningen gjorde mig oerhört lycklig och hoppfull på något vis. Ingenstans satt någon i ens egen ålder, full, burdus eller allmänt bara sur och traggade om nåt sånt här att bli gammal eller sade "jag blir inte full på samma sätt som förut". Vi spelade och alla dansade kritiklöst. Man blev själv fylld av en sån barnslig, tvångslös glädje.
Vi fortsatte till en annan fest där en teaterstuderande bjöd på ett överteatraliskt uppträdande och Jaakko Laitinen struttade runt i kostym. Värdparet satt och laborerade med olika spiritusflaskor och blev till sist aspackade och stod och svajade i tamburen. Det var inga direkt glada miner, mest fylleflås och uppgivenhetskänslor. Jag tänkte att just såhär är det ofta nuförtiden med folk i min ålder. I kontrast till den där förra festen var det ännu tydligare. Men det var roligt att spela. Försökte dansa lite sen också men kände mig mest trött bara, satt en lång stund inne på toaletten och glodde i väggen bara. Vi åkte bort i stor taxi och övernattade i en trång säng i Berghäll tillsammans med en katt som hette Hippi och en hund som hårade ner allt. Vaknade och såg en karl som låg sådär snyggt med kalsångerna vidöppna. Vi tog ut hunden, köpte R-kioskkaffe och bytte vatten i skålen. Tog Borgåbussen mot skogen och svamparna. Alla var nöjda.

No comments: