Friday, November 01, 2013

Läsa eller lyssna? Störande gradufrågor.

Idag tar jag det lugnare. Igår hade jag hjärnsläpp vid mikrofilmsapparaten och fick ett sånt där vafan är det jag håller på med-infall. Det hör ju mer till sociologin att studera hur journalister skriver om genus och musikartister och nån tyckte att jag borde läsa skivrecensioner, själv lyssna och sen studera om/huruvida genus syns i texten/hörs i musiken också. Det där skulle ju sen bli totalt mycket mer jobbigare OCH intressantare, där kunde man ta med McClarys funderingar om sonatformen som maskulin, som bygger upp och som bygger upp och som slutar i och med en fet orgasm och så vidare, men jag vet inte; det är SVÅRT att lyssna efter stereotypa genusföreställningar i och kring musik, speciellt om man sen också ska jämföra med vad recensenterna har skrivit, OMG ett sånt område. Det värsta är att det här ju är SÅ mitt område eftersom jag älskar att lyssna på musik just på det där sättet, att leta efter mönster och lager som en autist, jag kunde briljera som fan, men perkele; nånstans vill jag också bara komma enkelt undan. Så att, va ska jag riktigt göra? Studera bara recensioner och text eller dra in en lyssnings-jämförande studie också? Mitt huvud går på högvarv men ger inga svar.

No comments: