Saturday, March 22, 2014

Sjukstugans avslöjanden

Efter ytterligare ett samtal från läkaren så fick jag klart för mig att orden "koholla" och "kohdallaan" betyder ungefär helt olika saker. Mina levervärden var inte kohdallaan (på sin plats) som jag trodde i förrgår, utan koholla (förhöjda), tänka sig. Detta utreddes i och med en kort diskussion med en som behärskar det finska språket. Så att, ännu mera bevis på att det är ett gallstensanfall jag hade i tisdags. Nu har jag fått ny diet och nya labbtider till måndagen (värdena ska kollas igen; går dom upp eller går dom ner). Är just nu bara så lättad och nöjd för att det var ett verkligt fel jag hade; inte nåt inbillat psykiskt.

2 comments:

Unknown said...

Vet du nu måst jag skriva för de hände exakt samma sak åt mig. Jag är på TYKS nu för att jag är gravid och skall föda men hade också ett gallstensanfall för en vecka sedan och när de tagit prov på både levern och gallsyran i blodet så sa de att provet visade att värdena var koholla. Jag trodde de betydde att.. ja värdena är på sin plats.. några dagar senare fatta jag att nä de e dom ju inte.. tyckt också att de var någo i läkarnas beteende som inte stämmde.. ;) Pamela

ponks said...

Hahaha, nämen det e ju ganska komiskt! Just det där att hon lät så negativ samtidigt som hon sa att "allt e kohdallaan" var så förvirrande. Men å andra sidan så är allt på finska förvirrande. Som en sagovärld som man kastar lite konfetti omkring i så ser man vart det landar.Vad hemskt att få gallstensanfall under graviditeten, men det är väl ganska vanligt vad jag förstod. Lycka till!!