Tuesday, April 15, 2014

Gallblåsa: -Här är jag! But I don't give a f--k

Håhåjaja. Tror nån att jag är trött på att skriva om sjukdomar och besvär? Absolut inte! Här kommer dagens nyheter: gallblåsan var fortfarande slapp och låg bortglömd, urlakad och funktionslös i ett obarmhärtigt hörn av magen. "Så ska det inte vara" sa ultraljudsgubben och nämnde något om att det också kan handla om en sällsynt men i princip harmlös sjukdom som heter "adenomyomatosis of the gallbladder" på engelska. Sen lade han fram en lång, finsk utläggning som jag tror att handlade om riskerna med att inte operera bort en icke-funktionell gallblåsa; inflammationer, livshot och elände. Diskussionen gick vad jag förstod ut på att göra mig bekant med tanken på att det antagligen blir operation, men diskussionen kan likaväl ha handlat om risker i samband med operationen, vilket jag VERKLIGEN inte hoppas att den handlade om! Får försöka få lite mer utklurat vid nästa tillfälle.
Nu ska jag få en remiss till den-kirurgiska-avdelning-som-tar-hand-om-magåkommor och snart blir det helt SJUKT spännande. Nån ska öppna min kropp, ta ut en del som inte fungerar. Detta är början på slutet. Det är något så otroligt i att lägga sig på en brits och helt hänge sig till andra personers expertis. Jag har aldrig varit med om något liknande.

No comments: