Wednesday, September 10, 2014

Jens erbjöd tiggaren målarjobb i stället för att skänka pengar

Jag stötte på en viktig grej häromdagen, nämligen den här artikeln och en kommentar på den: Jens erbjöd tiggaren målarjobb i stället för att skänka pengar. Nu lånar jag min vän Martins ord men han skrev så bra om den här grejen:

"Det jag stör mig på är människors okritiska hyllande av denna händelse. Jag vill inte kritisera den här Jens, och jag tror att pengarna han gav var hyfsat skäliga för jobbet, MEN: hela problemet med att folk skickar runt det här och hyllar det som världens bästa gärning är att det väcker idéer om att trickle-down-effekten fungerar, alltså att det inte krävs inkomstutjämnande åtgärder och vettig resursfördelning, utan att dom rika kommer att hjälpa dom fattiga utan en aktiv politik som gör att så sker. Typ "vi behöver inte förhöjd inkomstskatt för höginkomsttagare för han Jens betalade uppenbarligen tiggaren femhundra spänn för att måla en brygga - det systemet fungerar ju!", vilket det faktiskt inte gör. Som sagt, jag säger inte att Jens gjorde fel, men hyllandet är jävligt RISKY BUSINESS."

Word. Bara word.

4 comments:

M. Lindman said...

Bra poäng - det här leder ju tankarna lite åt filantropi-hållet. Fattiga ska leva på de smulor som rika människor av ren g o d h e t sprättar ner från sina bord. Risky business indeed.

Be Nordling said...

Kände samma sak när jag läste det. Och inget om arbetstider, avtal/avtalad ersättning, arbetssäkerhet eller sånt, utan man plockar upp typen bara och åker iväg (skulle jag själv öht ha vågat sätta mig i bilen?). Alltså visst att det finns något gott här också - men samtidigt den där slagsidan. Och känslan av att 'åh vad han ska vara _tacksam_.'

walopää said...

Bra kommentarer här

den elaka bloggaren said...

undrar hur många som har lajkat som noterar att jens också säger att han alltid ger pengar när han kan. jens verkar ju vara en härlig typ, men visst måste man fråga sig med immanuel kant: kan hans handlande upphöjas till allmän princip? "jättekiva att utnyttja tiggarna som svartarbetare för minimilön!". får mig att tänka på dr. phils "you don't solve moneyproblems with money". vilket är ett konstigt påstående för den bästa lösningen på pengabesvär är pengar.