Monday, October 20, 2014

Grejer jag tänker på medan kaffet kokar och bröden rostas

Behöver dumma människor mer sömn än smarta? Hahaha. Kom att tänka på detta då jag såg på hundarna som gladeligen sover flera timmar direkt efter sin morgonpromenad. De har alltså först sovit en hel natt, sen gått ut ett varv och sen behöver de sova igen. (Fast iofs kanske de inte behöver sova, de har bara inte riktigt något annat val – hundar är ju välsignade med den förträffliga egenskapen att de kan anpassa sitt sovmönster efter när det händer grejer och när det inte händer grejer.) Katter sover ju också väldigt mycket. Funderar på om det här har att göra med att deras inte-så-välutvecklade hjärnor behöver mer återhämtning för att fungera väl och om den här teorin går att applicera även på mänskor? Vet med mig själv att jag under mina "dumma perioder" då jag är oproduktiv och eländig kan sova hela dagarna, medan jag om jag har nåt projekt på gång ibland knappt behöver sova alls. Det har nu säkert med någo "inspirationshormoner" att göra, men tänkte nu ändå ställa den här frågan rätt ut i luften.

No comments: