Sunday, October 05, 2014

Hänga opponer på blogg

Ursäkta nu om det verkar som att jag har en massa (negativa) åsikter om saker hela tiden – känner mig precis som den medelålders hagga jag antagligen håller på att bli, men alltså detta: slösurfade in på en blogg på vilken ett sjukt barn hängde nästan opponer. Jag vet inte vart bloggvärlden är på väg, men jag skulle inte vara nöjd att som barn bokstavligen hängas ut för offentligheten hur som helst i vilka positioner som helst, även om det är mamma som gör det. Det här får mig att fundera på hur man relaterar till sina barn i egenskap av förälder. I många fall verkar det nästan som om barnen vore en del av föräldrarna, som om dom var utväxter av de själva; små miniatyrkopior, tillhörigheter som man får visa upp och göra vad som helst med. Har man glömt att ens barn också är egna, självständigt fungerande individer som har åsikter och som har rätt att ha egen vilja? Varifrån kommer den här tanken att man som förälder har rätt i att posta hurdana bilder som helst av sina barn? Frågar dom först eller? Hur funkar det där?

No comments: