Sunday, October 26, 2014

Tips för avhandlingsskrivande 2

Har tänkt på det här en tid – att jag borde skriva en riktig lista med tips för avhandlingsskrivande, eftersom jag verkligen sitter och ruvar på några sådana nu och inte bara kommer med tokiga undanflykter och kallar dom tips, hehe.

Så här kommer några tips som funkar för mig (och alltså kan modifieras efter personlighetstyp, om det känns så).

1. Variera plats för skrivandet. Sitt nån gång vid köksbordet, nån gång i soffan, ta pick och pack och gå till nån skrivsal, till nån datasal, gör en myshörna och släng dig ner där med laptopen. Också bra för ergonomin, för få saker är väl värre än att ryggen och axlarna håller på att ge upp för att man sitter ihopkurad i samma ställning dag efter dag. Det där med att ha EN PLATS där man gör jobb och en annan plats som är till för skojigheter funkar inte för mig. Jag jobbar bra i sängen, bra i soffan, i princip bra (eller illa – det beror på sammanhanget) överallt om det är läge för det – variationen är det viktiga.

2. När du har skrivit några kapitel som du tycker att funkar, printa ut skiten och sätt dig nånstans bekvämt och läs igenom det ur en utomståendes perspektiv, gör anteckningar i kanten som om DU vore handledaren, rätta i efterhand i dokumentet. Underverk sker när man slipper datorgloendet.

3. Om du har kört fast i något kapitel som varken har huvud eller fötter, fundera på huvudfrågorna eller vad du vill ha sagt i kapitlet, skriv ner frågorna och svaren i något enskilt dokument eller på ett papper så har du plötsligt en slags manual för vad du vill ha sagt. Skriv nytt kapitel utgående från det. (Det går förvånansvärt snabbt, och det lönar sig alltid att skriva nytt om man har suttit och värpt på och flyttat om i en skittext i flera veckor och dagar utan att bli nöjd.)

4. Läs andras avhandlingar och kopiera hejvilt därifrån. Inte ord för ord så klart, då blir du fast, men stjäl sånt som struktur, om den verkar bra.

5. Om du skriver på svenska; ha hela tiden sidan synonymer.se uppslagen på nätet och använd den konstant.

6. Listor, listor, listor. Man ska aldrig underskatta listor. När du är i slutskedet, läs igenom och skriv en lista på vad som ännu behöver skrivas om/rättas/tilläggas. Gör 1-2 punkter per dag, beroende på hur tight tidsschema du har så klart.

7. Var snäll mot dig själv. Nu är inte tiden då du ska hålla strikta regler åt dig själv som att inte röka eller äta fem muffins per dag. Ät muffins, rök tobak, drick whisky, snusa om du känner för det. Det kommer tider då du kan hålla mer koll på dig själv.

8. Om du vaknar upp om natten av att du håller på att formulera nya forskningsfrågor, stig upp och skriv ner dom. Det kommer aldrig klarare stunder.

9. Promenera, promenera, eller spring emellanåt om du är så funtad. Frisk luft möblerar om i det dammiga huvudet. I alla fall jag tänker alltid bättre efter eller under en promenad. Det har hänt att jag har läst in en inledningsbörjan på min telefons röstinspelare.

10. Klaga högljutt när det känns som det, skryt när det finns anledning till det. Ingen och alla vet vad du går igenom – och du får älta det hur mycket som helst.

11. Okej, det här är min egen grej och är kanske inte nödvändig, men varje dag som du gör framsteg i skrivandet, spara om dokumentet efter dagens datum. På det sättet har man snart ett tiotal olika dokument som symboliserar tiden som går framåt i samband med ens eget framåtskridande, och framåtskridandet blir på något sätt mer konkret.

12. Det här är nu också bara en säkerhetsåtgärd, men maila dokumentet åt dig själv eller spara det på nån virtuell hårdskiva VARJE ATTANS DAG när du är klar. Du kommer att älska dig själv i fall datorn pajar för att du har haft på den i 57 timmar utan uppehåll.

3 comments:

M. Lindman said...

SUPERLISTA! Speciellt det där med att variera platser är helsikes viktigt för mig. O jag inser att jag borde börja skriva lista på sånt som ännu bör göras - ska börja idag!

ponks said...

Heja heja! Jag ska också precis lägga mig på soffan o läsa igenom en utprintad version & göra lista på vad som bör skrivas om.

walopää said...

Det här var ju bra. Många av punkterna duger också för att göra en dokumentär!