Friday, November 14, 2014

Nästan bara roliga saker


Bara roliga saker idag. Ja nästan i varje fall, bara en sak som jag blivit sur på. Tidig start med hundbuss till Borgå. Tyckte bussresan gick bra även om hunden skruvade på sig lite väl mycket under den sista sträckan och – jag borde ha anat det – mådde illa, vilket resulterade i att den spydde ett jäkla lass på busstationen i Hesa. Pinsamt värre, men innan jag ens hann blinka hade nån effektiv jäkel städat bort det.
I Borgå var det så min farsgobbes sista dag på jubbet, vilket bland annat hade resulterat i att han hade fällt en liten tår medan han gick över trafikljusen på Mannerheimgatan, men annars var det bara tjo och tjim och äkta pensionärsglädje. Han hade fått snaps på jobbet, en massa värmande kort (bland annat ett grattis på 80-årsdagen och ett grattis på 3-årsdagenskort) och jag bidrog med en rollatordesign. (Heter det egentligen rollator eller rullator? Ingen vet.) Med sig hem hade han sin slitna kaffekopp som han har druckit ur i mer än 20 år, samt små urklipp som han har sparat, bland annat detta här ovan, då nån citerat honom som "Evil Green" (han heter Egil). Hehhehehe.
Nåja, sen var det som det brukar vara när det finns nåt att fira: vi skålade i en massa bubbel och grät, skrattade och var cyniska och jag spelade Maharadjans överraskning på piano och brorsan kom och var helt överkomlig, vi var ute på en långpromenad och Mili sprätte iväg som en vettvilling över Marens slätter. Och vi åt nån underlig fisklåda med inspiration från Hesaris ruokatorstai, drack mera vin, snaps och farsan tullade på nåt brunt i skänken och (nu kommer det jag blir sur på) mamma indikerade att hon typ ville gå ensam i bastun (undrar om hon har opererat sig till robot eller nåt liknande som hon vill hålla hemligt) så jag fick sitta själv på lavan med gamla fyrstämmiga Michael Jackson-arrangemang i skallen.
Nu ligger farsan och lyssnar på Eagles i sin sängkammare och jag vet inte nåt mer vad som nalkas idag, men i morgon utlovas ytterligare surprisefest med bland annat mammas thailändska bekantskap som står för cateringen, ska berätta mera om henne nån gång, hon verkar helt fantastisk. Plockar 25 kg blåbär på två timmar och har livnärt sig (och sina barn som studerar i London) på blåbärs och lingonplockning, samtidigt som hon har städ- och matjobb, samt letar efter mer städjobb (!). Sjukt inspirerande i varje fall.

Och det bästa med idag: jag lovade hjälpa farsan att starta en väderblogg! Det ni! Can't wait!!

No comments: