Thursday, December 18, 2014

"Väluppfostrad och duktig"

Det tar sig, det tar sig. Redan idag var dagen betydligt bättre än igår. Eller, förmiddagen bestod av angst: angst över att föräldrarna kommer (och jag som inte kan låta bli att försöka leva upp till att vara det där "väluppfostrade och duktiga" barnet), angst över var hunden ska vara medan vi går ut och äter och angst över att nån slags stilla och pyrande farsgubbs-nervositet ska ta över hela stämningen och göra allting SKIT. Nå väl, jag gick till Frälsningsarméns lopptorg och hittade ingenting men fick tantberöm över att ha väluppfostrad och duktig hund, gick till Pieni Tassupuoti och köpte en välgörenhetskalender och gick till den där affärn där de säljer grejs som fångar snickrar och lagar runtom i finska fängelser. Mili blev genast storfavorit och fick vatten och omfamningar av butiksbiträdet, fick även där höra att den är så väluppfostrad och duktig, vilket den är när vi är ute i butiker eftersom den är så uttråkad att den håller på att somna och främmande människors klappar och röster intresserar noll. (Tänker alltid att dom skulle se hur "väluppfostrad och duktig" den är när den lämnas ensam, haha. Då är det minsann annat ljud i skällan. Bokstavligen.) Hittade ett fågelbräde åt farsan (som gillar att mata fåglar) men annars var där mest bara fånigheter, som nattmössor. Faktiskt. Funderade på en lykta åt mamma, men lykta?! Vad ska man med sånt till? Kan man lika gärna vara utan. Vedkorg skulle dom i och för sig behöva men en bra sån kostade attan femtifem euro så det fick vara.
Visst blev det fiiint?! trots att blixten avslöjar vissa små omålade delar
och skavanker.
När jag kom hem var jag stressad, eftersom morgondagens julkalendersruta inte var gjord och eftersom jag hade bestämt mig för att måla om det där fågelbrädet så att det ser ut som mina föräldrars hus. Dessutom hade jag lovat att dammsuga eftersom J höll på att få nåt slags allergiskt anfall i går kväll, och ja – eftersom han jobbar hela attans dan är det inte mer än rätt att jag dammsugar och ja, laga mat kunde jag väl också göra men jag orkade inte annat än koka ett lass ris (som han sen inte åt). Så att, inte så många husmorspoäng till mig men hundvakten för i morgon fixade sig och jag dammsugade sen också, målade om fågelbrädet och ritade inte en utan TVÅ julkalendersbilder så nu kan jag typ fira mig själv hela dan i morgon (vilket det är tänkt att vi ska göra).

No comments: