Tuesday, May 12, 2015

Hästflugan

Alltså - jag är SÅ insnöad på att följa med småflickornas hästsidor just nu. Tycker det är så himla fascinerande - och ja - samtidigt så klyschigt så det förslår. Nånting i mig går halft sönder när jag läser/ser/erfar vad de håller på med. Nånting vill ta tag i alltihopa och ruska om det och ropa "varför?!" samtidigt som en annan del av mig tycker att kreativiteten och hela mödan som går åt till det här hästmaskineriet är så sabla fascinerande och liksom - gammalmodig så det förslår också.

Vad de gör?
Nån kopierar omsorgsfullt av en häst från ett internetfoto och gör lineart av det (en helt egen värld det där, som jag nu först lite börjar bekanta mig med). Sen fyller man i bilden med egna färger, skuggor, linjer och stuff och sen hittar man på ett namn och en historia om hästen. Ett exempel finns till exempel här. Det finns otaliga sidor med sånhäna hästar, länkar till exempel här.
Varför är jag intresserad av detta? Nå jag vet int! Det enda jag vet är att hade jag varit tio år hade det här varit MITT LIV. Och jag är väl lite störd på nåt plan när jag alltid ska bli besatt av barnsliga saker. På forumet där jag hänger (joooo) händer det sig ibland att nån postar en bild av en nygjord häst och vill sen att folk ska hitta på historier om hästen. Kreativiteten här är SLÅENDE (och likformigheten i historiernas uppbyggnad). Jag är helt speechless. Exempel nedan.



"The mare had collapsed on the icy thin river, snow swirling around her ears. Frozen creatures scattered the landscape, unable to find shelter from the frost. The mares breathing became heavier. There could not possibly be a worse place to give birth to a foal-After an hour or so had passed, the young foal came out into the world, shivering and most probably close to death. The mare struggled to stand up, but just as she did a huge rumbling sounded and a volcano rose out of the earth. Then it EXPLODED and a thousand dinosaurs rained out and breathed fire on everything AND EVERYTHING BURNT UP AND ON FIRE AND AGHHHHH IT WAS AWESOME!!!
And then the king dinosaur walked up to the newborn foal, (He had dark sunglasses on and a baseball cap, also a gold chain necklace) Observing the shivering mass on the ice and jutted his chin out a bit. He had a heavy Scottish accent. "Hey. You wanna be king of the dinosaurs. It's just not working for me man." The mare, who had an aversion to being eaten, hastily nodded her head and THAT is how that foal became king of the dinosaurs.

No comments: