Thursday, October 01, 2015

Tillfälligheter

Hela dagen lorvade på som i ett parallelt universum. Klockan ÅTTA TJUGO (JAA!) befann jag mig i ett pyttelitet lärarrum bortom Nylands- och Tavastgatan för att snart ha förflyttat mig till en liten klass med nyfikna små ögonpar som subtraherade körsbär och satte ihop bokstäver till ord. Jag hann knappt ens se på klockan förrän den var tio och sen tolv och snart ett varpå jag fortsatte till elevernas eftisverksamhet ett kvarter därifrån. Hade väl hunnit vara där någon timme då nån form av förman ryckte mig i armen och undrade om jag var intresserad av mera jobb, närmare bestämt av ett vikariat som skulle hålla på till slutet av maj. Jag blev alldeles paff, men samtidigt upprymd av tanken. Det kändes bara så konstigt att befinna sig på ett ställe som var alldeles nytt men som samtidigt tedde sig så självklart och på något sätt bekant. Jag insåg att dessa evinnerliga sommarläger med "specialbarn" har gett mig en hel del dold kunskap som jag inte ens har reflekterat över innan; att man till exempel inte finner det konstigt att åla sig in under ett bord för att försöka övertala pöjk att komma och äta mellanmål, eller att lugna ner annan pojke som är upprörd över bara tanken på att slå sin kompis. Eller att man ser det som den mest naturliga sak i världen att trösta en flicka som är oförklarligt rädd för tuppar. Jag har ännu inte tackat ja till jobbet, men gör det antagligen i morgon då jag ska dit igen.
Konstigheter, konstigheter.

1 comment:

Anonymous said...

Nice! :) säger walopää