Wednesday, December 30, 2015

Arvingarna, de tysta

Åh, jag har haft så mycket på hjärtat idag, men mitt minne är som ett trasigt RAM-minne. Det håller reda på det som sker precis just nu men resten försvinner. Skulle ha lust att hetsäta choklad eller nåt. Dricka kakao och äta bröd med pumpakärnor. Just började jag fundera på mat, eftersom jag hade glömt att jag åt för en timme sen. Vad skönt när man minns att man redan har ätit, så behöver man inte fundera på mat mer idag.

Läste en tysk text om arvtagande och hur man allmänt inte pratar om arv och de klasskillnader som arv ger upphov till. Det var en viktig text om vår generation som inte alls har samma förutsättningar att tjäna ihop och spara pengar på samma sätt som föräldragenerationen, samt hur stor betydelse arv faktiskt har då det finns nåt att ärva och då det inte gör det. 250 miljarder euro går till arv i Tyskland varje år, en fullständigt hisnande summa. Unga tyskar vågar inte tala öppet om vad de ärver för att det anses skamligt att inte ha tjänat ihop sina pengar själv. Artikelskribenten hade haft fullt sjå att hitta arvingar som ville prata, medan det inte var några problem att få de som betalar ut arven att snacka. Kan tänka att det är lite på samma sätt i Finland; det finns de som ärver men sånt snackar man inte om. Pengar är pengar, vissa har dom, andra inte. Liksom. Har man turen att födas i en rik släkt ska man vara tyst om det bara, det är säkrast. Pensla sin inre filé och hålla käft.

No comments: