Monday, February 08, 2016

Dammsugning och finmiddag

Jaha, veckan har brakat i gång igen. På måndag har jag städtimme på jobbet och det finns ett hörn bakom en dörr där som är speciellt på det viset, att när jag dammsugar där och dammråttor susar ner i dammsugarröret, så tänker jag nästan ritualmässigt att "så var det en ny vecka då". Det är roligt när såna där rutiner hittar sig själva.

Igår var det inte en helt vanlig söndag, för vi var bjudna på finmiddag hos J:s head chef och åt såna där förbjudna lyxgrejer som duva och, det är knappt så jag vill säga det: foie gras. Foie gras är typ gåslever som blir till på ett fruktansvärt oetiskt viss, vill inte tänka på det, men igår försökte jag äta med tanke på undantaget; att jag åt.
Jag måste säga, att jag nog inte är någon finsmakare. Jag äter så mycket hellre nåt spartanskt än nåt sånt där påkostat och exklusivt. Det sade jag naturligtvis inte till kocken. Men nåh, jag ska nu bjuda på ett par bilder i varje fall.


Amuse bouche: smakbit. Mozzarellaost och muskelskiva.

Förrätten står klar.


Förrätt: kammusselmousse i lax med vitvinsås.


Du vann, duvan.

3 comments:

walopää said...

Trodde du var typ om int vegan så nästan

ponks said...

Jag är ju nog det, när jag själv får välja mat. Sen när någon bjuder kan jag göra undantag..

ponks said...

"Roskisvegan"