Thursday, September 01, 2016

Hösten: svampar och ny början



Vi kom tillbaka till Åbo på måndagskvällen och här började ett nytt liv! Ja! Det är ganska otroligt. Till exempel ser ingenting ut som det brukar se här i lägenheten. Här har bott en ung mamma under tiden och hon hade möblerat om så det såg helt annorlunda ut. Hon hade bland annat en stor teve, så när vi kom satt vi den kvällen i en SOFFGRUPP och SÅG PÅ TEVE. Vi kände oss lite som vanliga mänskor, jag menar, vi KÄNDE oss som vanliga mänskor. Det var helmysko. Jag tänkte direkt att jag också vill ha det sådär organiserat, med soffgrupp och kanske teve också. (Förut har vi alltså suttit i soffan och glott i min laptop). Så efter att hon sen kom och hämtade sina grejer möblerade vi också om och tog J:s stora dator och placerade den i vardagsrummet liksom en teve. Så det blev ju nästan som vanligt folk har det.
Utöver det har vi städat och ordnat i ALLA lådor. Detta att komma tillbaka till sin gamla lägenhet efter en tokig sommar på café, gav en liksom ny iver att faktiskt ta itu med saker, fixa sånt som behöver fixas och städa och laga så att man sen kan LEVA (det blir en massa versaler nu). Men ni vet säkert hur det är oordning och elände i lådor överallt och man går och tänker att NÅN GÅNG ska jag ta itu med det där. Den gången kommer sällan. Men nu kom den alltså! Det känns helt oslagbart bra.

Här är vår "teve" (dator). Och J:s Jaffakex. Och min fläckbegonia
som vuxit sig till mastodontiska mått på Nötö.

Andra omställningar jag har gjort i livet?
1. Nå jag har köpt nya springskor. Ingenting märkvärdigt, men det är ändå lite speciellt med nya skor, det händer ändå så sällan så det är värt att notera. Jag flyger fram över slätterna. Intressant.

2. Jag har äntligen slagit näven i bordet och slagit om från vegetarisk diet till vegansk. Ja! Nu kan man kalla mig vegan. Det känns helt SATANS BRA. Under sommaren blev jag bara mer och mer övertygad om att det är så det måste bli, att det är så jag VILL ha det. Jag blev så trött på människors slentrianmässiga köpande av kött och mjölk så jag blev rent sur på skiten. En annan inspirationskälla är även FB-gruppen Sipsikaljavegaanit som humoristiskt, opretentiöst och simpelt beskriver och delar med sig erfarenheter och recept. Och det är ju inte längre så att man måste avstå från allt gott; tvärtom. Det börjar finnas helt SJUKT MYCKET bra vegantavara i butiken. Plus att man får mixtra lite med egen matlagning, vilket jag för stunden tycker att är ganska roligt. Håller på med hummus. Gjorde vegansk snickers igår. Det blev himmelens jävla gott. Vet inte mer vad jag ska tillägga. Världen borde fatta hur bra det är att äta veganskt (och hur bra man mår, och känner sig).


3. Vi har gjort om musikrummet till min skrivarhåla. Nu ska det satanmej skrivas! Det finns ingen ursäkt längre då jag nu har ett eget rum till och med. Nu ska det skrivas roman (eller vad det nu blir). Jag har inget störande jobb som driver mig till vanvett. Jag har tid, tid och tid och ett ordnat hem. Herregud jag kunde gråta av eufori. Den här hösten kommer att bli så BRA!

4. J har heller inget jobb. Det betyder oftast lovande saker, ur det brukar nåt nytt och oanat växa fram. Eller så inte. Nytt blir det i varje fall. För tillfället sitter vi i varsitt hörn och spelar dataspel tills långt in på nätterna. Vi väntar på bokslutet från sommarens företag.

5. ...och den kanske viktigaste punkten av allt härtills. Jag har inhandlat en självlysande svamp från ebay. No joke. Den tänds sakta i och med att skymningen smyger sig på. Det är den finaste svamp jag nånsin ägt, om inte sak överhuvudtaget. Jag visste när jag såg den svampen, att den måste jag ha så jag beställde den i ett nafs. Och dyr var den heller inte. Under två euro. Jag skojar inte. Den är från Hong-Kong och själva elkontaktsadaptern kostar fem gånger så mycket som svampen.







2 comments:

Kugge said...

Låter som det kommer att bli en huippubra höst! Ska bli så roligt att ses i morgon! :)

ponks said...

Ja! Det ska det. Jag är nästan lite nervös. Nervös-pirrig.