Wednesday, November 09, 2016

Ur sinnenas fulla burk: valvakan steg för steg

bild: KITs Thomas Arnroth



kl. 5:20 Trump har 80% chans att vinna, säger Magnus Londen i teven. I köket är kaffet klart. Huvudet mos. Allting mystiskt.

kl. 5:25 Är arg, upprörd, förvånad, förskräckt.

kl. 5:29 Ytterst myskoga bilder från gatan utanför Trumps valvaka. Flaggor, hurrarop, glada miner. Man tänker, VADÅ GLADA? "Hurra, fitta." Eller nåt. "Jippii pussygrabber-hitler." Fattar ingenting. Overkligheten växer sig allt större. De byter programvärd i teven. Äter kall tonfiskpasta. Fattar ingenting.

kl. 5:33 önskar J sku vakna så man kunde dela det här med nån fysisk människa.

kl. 5:36 smådesperata analysförsök i teven. Hur gick det såhär blahi blaha. "Man har inte kunnat förutspå". No shit nä.

kl. 5:40 Trump har vunnit Ohio *och tystnaden som följer därefter*

kl. 5:42 glömmer vad det var jag skulle skriva

kl. 5:48 shock treatment på Clintons valvaka

kl. 6:05 analyserna fortsätter.

kl. 6:08 "brandmur består av rostbältet". Clinton har en minimal chans i och med rostbältsstaterna. Whaat?

kl. 6:13 "Vågmästarstater". Flera nya ord.

kl. 6:14 Hur ska jag kunna stiga upp idag? Eller vänta nu, jag är ju uppstigen. Jag gick ju aldrig och sova. Eller vänta nu, litet sov jag ju. Så hur ska jag sen kunna gå och sova? Stiga upp efter att ha gått och sova?

kl. 6.22 "Hör du mig Stefan Wallin?"

kl. 6:34 Inser att han visste det hela tiden.

kl. 6:39 "Det är egentligen inte en röst för Trump, det är en röst mot etablissemanget." Det här tror jag på.

kl. 6:42 "Det kan fortfarande svänga." Kan det? På riktigt?

kl. 6:44 "78 % chans för Trump att vinna".

kl. 6:46 "Fotbollsmamman". Whaat?

kl. 6:48 Kanske en muffins.

kl. 6:51 Synd att champagneflaskor inte kan korkas igen

kl. 6:57 Börjar känna mig riktigt risig

kl. 6:59 Massemigration från USA? Spännande tider.

kl. 7:07 Jag spämmar över alla sociala medier. Kackar på allt.

kl. 7:12 "Canada's immigration website just crashed"

kl. 7:21 Fortfarande: Alltså va? Händer det här? Humöret: som att jag får äta upp min gamla hatt när jag i min barnslighet här nedan hoppades att Trump skulle vinna för att USA skulle få en chans att tänka om. Inser att jag kanske inte helt på djupet hade trott att det ens var möjligt. Nu ser det ju betydligt murknare ut.

kl. 7:23 Snön hänger i luften. Inser att här börjar en dag, i USA slutar en annan, och det är meningen att folk ska gå och sova. Tror att de istället går o knarka.

kl. 7:30 Det är typ kört. Inser att de får en sån där typ som också kommer att styra sitt land som om det var ett företag (tänker på våran Sipilä då). Om han ens kommer att styra nånting överhuvudtaget. Allt blev plötsligt så löst.

kl. 8:11 "På något sätt har världens fattiga och undertryckta fått för sig att det är de äckel-rika och de som har förtryckt dem allra mest genom tiderna, som kommer att rädda dem." J

kl. 8:17 "Händer det här på riktigt." Svar JA, teven. JA.

kl. 8:18 "Tudelningen, polariseringen, alla lever i sina egna bubblor."

kl. 8.23 Ögonlocken faller

kl. 8:58 Har slumrat till på soffan. Trump kommer att få "bråda dagar".

4 comments:

Koko said...

Midnatt: Jag kunde inte sitta uppe och vaka. Jag var orolig på kvällen och hade lite svårt att somna, trots att jag var så trött. Tänkte ändå "men det är ju inte möjligt att de väljer en sådan".
Klockan halv sju ca: Vaknade. Låg en stund och tänkte "nu vet jag inte ännu. Hur länge ska jag vänta?" Talade lite med min sambo, sträckte mig efter telefonen.
Kl. 7.05: stirrar oförstående på tfn. Lastar om sidan. Stirrar lite till. Säger de ofattbara orden.
7.15-8.15 läser tusen bloggar och sajter och analyser. Diskuterar, diskuterar.
Hela dagen: börjar gråta då & då med tanke på allt hat som måste finnas hos folk. Hur obegripligt det är att det hatet kan leda till denna ofattbara situation.
Sedan dess: lever i ett apokalyptiskt chocktillstånd.

ponks said...

Bra beskrivet. Precis sådär tänker jag mig att de måste ha varit för de som inte följde med allting från början. Stunden när man ligger där och ännu inte vet. Stunden då man tar upp telefonen, läser, och inte förstår. Det känns nog som att jag fortfarande är i mitt halvvakna muffinstuggande tillstånd och bara INTE FÖRSTÅR. Världen idag. Ett sånt skämt!

M. Lindman said...

Tack för denna, bra beskrivning av natten. Svänga mellan att vara chockad, kolla på fst5:s absurditetsteve med brutna samtal till Steffi W och gnaga på muffins. Ska också skriva inlägg.

ponks said...

absurditetsteve, minsann! det är nåt så hemtrevligt med deras teve.