Tuesday, November 15, 2016

Utvecklingsmöjligheterna är obegränsade

Allt såhär emellanåt så slår det mig hur totalt hopplöst det ter sig att söka jobb. Jag stöter på jobb som "utvecklare" till exempel. Tänker mig att ja, att utveckla, det låter intressant. Då ska man liksom fundera på hur man kunde utveckla grejer vad gäller företaget i fråga. Arbetsbeskrivningen låter poetisk: "Du blir en del av ett utvecklingsteam under ledning av våra erfarna utvecklingschef. Utvecklingsmöjligheterna är obegränsade, bara du själv sätter gränserna."

Utvecklingsteam
under ledning av utvecklingschef.
Utvecklingsmöjligheterna är obegränsade.
Slutar det med att hela arbetsplatsen leviterar ett tiotal centimeter ovanför golvsytan, varpå maskinen som med tankens kraft förflyttar företaget vart som helst i världen är färdigställd?

Något säger mig att det inte går till såhär. Det är något som jag inte fattar, som jag inte har erfarenhet av. Jag vet inte vad man gör på ett jobb. Såhär verkar det:
1. antingen är de där jobben inga jobb alls och grejen är bara att man ska infinna sig i tid, klä sig rätt och sen låtsas att man håller på med arbete.
2. eller så sysslar man med arbetuppgifter som jag verkligen inte alls förstår, invecklade system, program och samtal som kräver en sån grym erfarenhet att jag direkt kan se mig om efter nattmössan.

Läser en annan annons: "Är du en lösningsorienterad person som vill utvecklas i ett kreativt team, som gärna utmanar invanda föreställningar om vad som är möjligt?"
Lösningsorienterad, hmm javisst - om det betyder att jag är ute efter att hitta lösningar, så förstås. Snarare det än att krångla till det. Om jag vill utvecklas i ett kreativt team och gärna utmanar invanda föreställningar om vad som är möjligt? Nå det där är ju jag upp i dagen!
Nå, vad ska man göra?
"De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att vara delaktig i framställning av teknisk användardokumentation och illustrationer där ett målgruppstänkande genomsyrar allt du gör".
Ööh, ursäkta? Vad är ens användardokumentation? OCH illustrationer? Nån dera eller båda två eller en blandning av båda två eller VAH? Gaah. Målgruppstänkande kan jag väl föreställa mig att syssla med men att framställa teknisk användardokumentation?

Jag ger upp innan jag ens har börjat.

2 comments:

Koko said...

Ja jösses, de där flosklerna! Lite mera konkret, tack.

Kom sen ihåg att alla arbetsplatser listar idealpersonen som kan precis allt - såna finns inte. Om merparten av jobbet (när du rensat bland flosklerna) låter möjligt så söker du, fast du inte skulle passa in på allt. Det där låter t.ex. som att skriva och illustrera instruktioner av något slag. Eller möjligen protokoll? Målgruppstänkande betyder helt enkelt att tänka på användaren, det är bra. Inte skriva instruxer så att bara en som redan kan området förstår dem...

ponks said...

Jo, grejen är ju att jag nog på nåt plan förstår att det handlar om något så när begripliga och helt vanliga uppgifter. De där formuleringarna bara sätter sån sprätt på fantasin och jag föreställer mig att gå på arbetsintervju till nåt ställe i vilket mysko-gubbar i orange kostym sitter och sippar Cokis o videofilmar en och bligar i ett hörn, funderar att "är den här vår nästa UTVECKLARE?". Jag kan sen psyka mig med såna där föreställningar o te mig som ett totalpucko som bara fnissar o håller på vid intervjuer.